Oświetlenie Przyczepki – Przepisy i Obowiązkowe Lampy
Często otrzymujemy od naszych klientów pytania dotyczące wymaganego oświetlenia przyczep i naczep. Mamy nadzieję, że ten artykuł rozwieje wszelkie wątpliwości w tej kwestii.
Podstawowym aktem prawnym regulującym warunki techniczne pojazdów poruszających się po polskich drogach jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Poniżej przedstawiamy listę obowiązkowego oświetlenia dla różnych typów przyczep: samochodowych, rolniczych i innych.
Obowiązkowe Oświetlenie Podstawowe Przyczep:
- Kierunkowskazy
- Światła hamowania „stop”
- Oświetlenie tablicy rejestracyjnej
- Światła pozycyjne tylne
- Odblaski tylne trójkątne
- Odblaski przednie
- Odblaski boczne
- Światła awaryjne
- Światła przeciwmgłowe tylne
Warto zaznaczyć, że część z wymienionych świateł może występować w formie lamp tylnych zespolonych, które znajdą Państwo w bogatej ofercie naszego sklepu, tutaj: Lampy tylne zespolone
Dodatkowe Oświetlenie Obowiązkowe w Określonych Warunkach:
- Jeśli przyczepa jest szersza niż 1,6 m: Światła pozycyjne przednie.
- Jeśli przyczepa jest szersza niż 2,1 m: Światła obrysowe przednie i tylne.
- Jeśli przyczepa wraz z dyszlem jest dłuższa niż 6 m: Światła pozycyjne boczne.
- Jeśli przyczepa ma DMC większe niż 750 kg (tylko pojazdy zarejestrowane po 01.08.2009 r.): Światło cofania.
- Jeśli przyczepa ma DMC większe niż 3,5 t i szerokość większą niż 2,1 m: Oznakowanie odblaskowe konturowe tylne.
- Jeśli przyczepa ma DMC większe niż 3,5 t i długość większą niż 6 m (tylko pojazdy zarejestrowane po 10.10.2009 r.): Oznakowanie odblaskowe konturowe boczne.
- Jeżeli przyczepa z dyszlem lub naczepa jest dłuższa niż 10 m lub ma DMC większą niż 10 ton: Dodatkowo obowiązkowe są tablice wyróżniające – żółte odblaskowe z czerwonym, fluorescencyjnym obwodem.
Wyjątki dotyczące tablic wyróżniających: Obowiązek ten nie dotyczy przyczep ciągniętych przez ciągnik rolniczy, ciągnik leśny lub pojazd wolnobieżny.
Dodatkowe wymagania dla przyczep rolniczych i wolnobieżnych: Przyczepy ciągnięte przez ciągniki rolnicze, ciągniki leśne lub pojazdy wolnobieżne muszą być wyposażone w trójkątną tablicę wyróżniającą dla pojazdów wolno poruszających się. Dodatkowo, takie przyczepy nie muszą posiadać tylnego światła przeciwmgielnego.
Dodatkowe Oświetlenie – Czy Jest Dopuszczalne?
Co do zasady, wyposażanie przyczep w oświetlenie inne niż obowiązkowe jest zabronione. Istnieje jednak kilka istotnych wyjątków od tej reguły:
- Światła pozycyjne przednie: Można je stosować w każdej przyczepie.
- Światła pozycyjne boczne: Można je montować w każdej przyczepie.
- Światła obrysowe przednie i tylne: Można je montować również w przyczepach o szerokości od 1,8 m.
- Światło cofania: Można zamontować we wszystkich przyczepach.
- Światła odblaskowe tylne inne niż trójkątne: Można montować we wszystkich przyczepach.
- Oznakowanie odblaskowe konturowe: Można stosować we wszystkich przyczepach o DMC większej niż 750 kg.
- Oświetlenie robocze: Jest dozwolone.
Warto również pamiętać o przepisach nakazujących stosowanie dodatkowego oświetlenia w pojazdach uprzywilejowanych, wykonujących czynności na drodze wymagające dodatkowego oznakowania ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, ponadgabarytowych oraz specjalnych.
Ważna informacja dla starszych przyczep: Dla przyczep zarejestrowanych w latach 80. XX wieku i wcześniej istnieje wiele wyłączeń z obowiązkowego oświetlenia. Niemniej jednak, ze względów bezpieczeństwa, zalecamy stosowanie się do przedstawionych powyżej założeń również w przypadku tych pojazdów.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą szeroką ofertą lamp i oświetlenia do przyczep na zemot.com.pl!